26 augustus 2022

ICT PEDAGOGISCHE STUDIEDAG

Programmeren voor kleuters (en peuters) 

Tips voor apps en kant-en-klaar activiteiten om met peuters en kleuters te programmeren.  

Leren coderen op jonge leeftijd heeft heel wat voordelen. Coderen helpt namelijk vaardigheden te ontwikkelen zoals het efficiënt leren oplossen van problemen, ontwikkelen van doorzettingsvermogen, veerkracht en vastberadenheid. 
Begeleiding: Medewerker Codescool 

Programmeren in de lagere school 

Tips voor apps en activiteiten met of zonder materiaal om met leerlingen te coderen en ‘computationeel’ te denken. 

Begeleiding: Medewerker Codescool 

Scratch Junior 

Scratch Jr. is een toffe app om met kleuters en leerlingen tot eerste (tweede) leerjaar eenvoudig te coderen. Zij creëren er eigen verhalen en spellen mee. 

Daarbij leren ze problemen oplossen, projecten ontwerpen en zichzelf creatief uitdrukken met behulp van de app. Digitale Wolven geeft je toegang tot hun hulppagina met stappenplannen. 

Doelgroep:  kleuters tot 2de lj

Begeleiding: Digitale Wolven 

Scratch 

Scratch is een codeertaal met een eenvoudige visuele interface waarmee jongeren digitale verhalen, games en animaties kunnen maken.  

Je leerlingen leren creatief te denken, systematisch te redeneren en samen te werken — essentiële vaardigheden voor iedereen in de huidige samenleving. Scratch bevordert  

Begeleiding: Digitale Wolven 

Tablets in de klas 

Hoe kan je een tablet naar je hand zetten, hoe organiseer je het gebruik ervan in je klas, wat zijn toffe educatieve apps, … Basisvaardigheden zijn vereist.

Doelgroep: 1ste – 2de & 3de lj

Begeleiding: Cathy Crabbé

Videobewerking 

Wil je met je klas op eenvoudige wijze een filmpje maken, zoek je daar een leuke app voor, wil je weten hoe collega’s dit doen?  

Je mag hier op basisniveau uitleg verwachten van collega’s die hier ervaring mee hebben. 

Doelgroep: alle leerkrachten

AssessmentQ (collega’s 5de en 6de lj.) 

Digitale toetsen opstellen, leerstof inoefenen, dat kan met de online-app AssessmentQ. Jij en je leerlingen maken gratis gebruik van deze veelzijdige app. Bijkomend voordeel: de punten komen vanzelf in je rapport (Smartschool). Enkele collega’s hebben de app al kunnen proberen en kunnen hun ervaring delen, voor andere is dit nieuw. We kunnen het gebruik ervan ten zeerste aanbevelen. 

Begeleiding: medewerker ICT 

Smartschoolmodule ‘Vakken’ (collega’s 4de, 5de en 6de lj.) 

De module ‘Vakken’ geeft interessante mogelijkheden om samen te werken met je leerlingen en is zeer aan te bevelen. Het kan je leerlingen helpen zelfstandig te werken, maar ook om samen te werken met elkaar. Als leerkracht plaats je er opdrachten, links naar oefeningen, … en behoud je overzicht van wat je leerlingen uitvoeren. 

Begeleiding: medewerker ICT en collega 

Forms 

Met Microsoft Forms kan je simpel een toets, vragenlijst of een quiz maken. Met een uitgebreide enquête kan je digitaal meningen, resultaten en ideeën verzamelen. Bij het opstellen van meerkeuzevragen kan je voor een automatische controle kiezen. 

Begeleiding: medewerker ICT 

Canva 

Leuke kaartjes ontwerpen, snel een toffe poster in elkaar boksen, een logo ontwerpen, maar ook presenteren kan met deze online app. Als leerkracht kan je je gratis aanmelden om van alle functies te genieten. 

Begeleiding: collega’s met ervaring 

Media in B.O. (voor collega’s bewegingsopvoeding) 

Gebruik van media in de lessen bewegingsopvoeding.

Doelgroep: leerkrachten bewegingsopvoeding

Media in de zorg (voor collega’s zorg) 

Gebruik van media in de zorg.

Maak hieronder je workshopkeuze in Office Forms